Aanbevolen toename op basis van BMI

Aanbevolen toename op basis van BMI

Body Mass Index (BMI)

De Body Mass Index (ook de Quetelet Index genoemd) is een eenvoudige en snelle methode om na te gaan of u een gezond gewicht hebt in verhouding tot uw lichaamslengte. Deze methode mag u enkel toepassen om uw gewicht vóór de zwangerschap te berekenen. Bereken dus uw BMI vóór u zwanger bent.

Bereken uw BMI

BMI = gewicht / lengte² (waarbij gewicht in kg en lengte in m)

lengte: cm
gewicht: kg
 
bmi:

Uw gewichtstoename in verhouding tot uw BMI

 Figuur (on)gezonde gewichtstoename

  • BMI kleiner dan 18,5 kg/m² (gele zone in figuur)
    U heeft een te laag gewicht voor uw lengte. Daalt uw BMI nog dan stijgt het risico op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.
    • Het is aangeraden om tijdens de zwangerschap 12,5 tot 18 kg gewicht bij te komen.
    • Voor vrouwen met ondergewicht en een tweelingzwangerschap zijn er geen richtlijnen voor gewichtstoename.
    • Bekijk de spreidingscurve BMI minder dan 20 (pdf, 62 kB).
  • BMI tussen 18,5 en 24,9 kg/m² (groene zone in figuur)
    U heeft een gezond gewicht voor uw lengte en zo de laagste kans op het krijgen van hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk en zelfs vroegtijdig overlijden.
  • BMI tussen 25 en 29,9 kg/m² (oranje zone in figuur)
    U heeft overgewicht. Voor uw gezondheid is het aangeraden uw gewicht in het oog te houden om te voorkomen dat het nog verder stijgt.
  • BMI groter dan 30 kg/m² (rode zone in figuur)
    U bent obees. Op lange termijn heeft u een hoger risico op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en suikerziekte type II. Ook op je zwangerschap heeft een hoge BMI een negatief gevolg. Voor uw gezondheid is het aangewezen alvorens de zwangerschap gewicht te verliezen. Zelfs een gewichtsverlies van 10% van uw huidige gewicht (bv. Iemand van 90 kg verliest 9 kg), is een hele vooruitgang voor uw gezondheid.