Gezonde eet- en leefgewoonten

Er bestaan geen goede en slechte voedingsmiddelen, alleen goede en slechte eet- en leefgewoonten. Een gevarieerde voeding en de juiste hoeveelheden geven meestal het beste resultaat voor een evenwichtig voedingspatroon. 

Dagelijks genoeg afwisseling tussen vlees- en of visproducten, seizoensgroenten en toespijzen, is de gezondste optie.

5 vuistregels voor een gezonde levensstijl

  1. Zorg voor regelmaat
  2. Denk in porties
  3. Breng variatie in je voeding
  4. Drink water
  5. Beweeg

1. Zorg voor regelmaat

  • Eet op vaste tijdstippen van de dag.
  • Niet voor tv, maar gezellig samen aan tafel.
  • Eet 3 hoofdmaaltijden per dag: ontbijt, lunch en avondeten.
  • Tussendoortjes mogen: 2x per dag, elk maximaal 150 kilocalorieën.

Zorg voor regelmaat in uw voeding

2. Denk in porties

Eet voldoende, maar ook niet te veel. Je kunt porties afmeten met je hand.

  • Eiwitten (vis, vlees, tofu ...): 1 handpalm
  • Koolhydraten (rijst, aardappelen, pasta ...): 1 vuist
  • Groenten: 2 handen
  • Vetten: topje van de duim

Denk in porties

3. Breng variatie in je voeding

Voedingsmiddelen

Eiwitten

Variatie in voedingsmiddelen

Eiwitten zijn onder andere vis, rund, kip, kaas, eieren, tofu en bonen.

Koolhydraten

Variatie voedingsmiddelen koolhydraten

Koolhydraten zijn onder andere rijst, brood, aardappelen, pasta, couscous en maïs.

Groenten en fruit

Varieer ook in groenten en fruit: zo veel soorten, zo veel opties qua kleur op je bord.

Verschillende kleuren groenten en fruit bevatten ook verschillende voedingsstoffen die je nodig hebt. 

Varieer in kleuren groeten en fruit, zo krijg je veel veschillende voedingsstoffen binnen

Hoe meer verschillende kleuren, hoe meer variatie aan voedingsstoffen je binnenkrijgt.

Vetten

Een vetstof om eten te bereiden is bijvoorbeeld boter, maar gezondere keuzes zijn vloeibare margarine, olijfolie, maïsolie, arachideolie of zonnebloemolie.

Lees meer over bereidingsvetten én vetten in andere voedingsmiddelen.

Bereidingswijze

Elk voedingsmiddel kan op verschillende manieren bereid worden. Een wortel kun je rauw eten, stoven, koken, stomen, in soep verwerken of wokken.

Variatie bereidingswijze

4. Drink water

Drink 1,5 liter water per dag. Dat komt overeen met 6 grote glazen.

Lees onze tips om elke dag genoeg water te drinken.

Drink 1,5 liter of 6 glazen water per dag

5. Beweeg

  • Beweeg elke dag 30 minuten.
  • 10.000 stappen per dag is een goede richtlijn.
  • Probeer vaker de trap te nemen en gebruik je fiets in plaats van de auto.

Beweeg elke dag minstens 30 minuten.

Energiebalans

Je energiebalans is de verhouding tussen energieverbruik en energie-inname. Die balans moet altijd in evenwicht zijn. 

Je bent uit evenwicht als je meer of minder eet dan je verbruikt. Pas je voedselinname aan aan je energieverbruik en houd zo je energiebalans in evenwicht.

Een man verbruikt gemiddeld 2.500 kilocalorieën, een vrouw gemiddeld 2.000. Eet 500 kilocalorieën minder per dag om op een duurzame manier 5 tot 10% gewicht op 6 maanden tijd te verliezen. Dat zorgt al voor een aantal gezondheidsvoordelen.

Energiebalans

BMI en buikomtrek

Er zijn twee maatstaven om te weten of je goed bezig bent: je BMI en je buikomtrek.

BMI

BMI geeft de verhouding tussen je gewicht en je lengte weer. Vanaf 25 wordt gesproken van overgewicht, bij 30 of meer van obesitas.

Bereken je BMI.

Buikomtrek

Je buikomtrek meet je halfweg tussen de onderste rib en de bovenkant van het bekken. Een buikomtrek van maximaal 102 cm voor mannen en 88 cm voor vrouwen valt binnen de norm. Zit je hierboven, dan stijgt het risico op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen.

Lees gedetailleerde instructies over het meten van je buikomtrek.

Hulp nodig?

Laat je voor goede begeleiding en coaching in voedingskeuze ondersteunen door een diëtist. Vind een diëtist in je buurt via de Vlaamse beroepsvereniging van diëtisten.

Kamp je met overgewicht, dan kun je terecht in de obesitaskliniek. Daar helpen we je om op een medisch verantwoorde wijze aan je gewicht en je gezondheid te werken.

Meer over gezonde voeding

Over ons

Het competentiecentrum klinische voeding groepeert alle diëtisten binnen UZ Leuven.

In de eerste plaats rondersteunen we de behandeling van patiënten met aangepaste voeding.

Verder willen we ook bezoekers en personeel in contact brengen met de verschillende aspecten van gezonde voeding.

Lees meer over het competentiecentrum klinische voeding.?