Chronische insomnia

  • Als uw slapeloosheid weken of maanden aansleept, lijdt u aan chronische insomnia. Dit probleem vraagt een verdere aanpak.
  • Door spanning of emoties is iedereen wel eens slapeloos, maar dat is een probleem van voorbijgaande aard.

Oorzaken

  • Stress
    • Vaak ontstaat slapeloosheid in een stresserende periode, maar blijft het probleem voortbestaan, ook als de oorspronkelijke aanleiding al voorbij is.
  • Verstoorde slaap- en waakcyclus
  • Geneesmiddelengebruik
  • Gebruik van alcohol, cafeïne en/of nicotine
  • Shiftwerk, jetlag
  • Andere medische problemen
    • Restless Legs Syndroom
    • Ademhalingsziekten
    • Neurologische aandoeningen
    • Psychiatrische problemen zoals stemmings- of angststoornissen, vroeg ontwaken als teken van depressie.

Tips voor een goede slaap

  • Slaap niet overdag, of beperkt uw middagdutje tot een half uur.
  • 4 tot 6 uur voor u gaat slapen, drinkt u best geen koffie, cola en alcohol, en eet u beter geen chocolade.
  • Ga niet met een hongergevoel of een overvolle maag naar bed.
  • Behoud de slaapkamer alleen om te slapen en te vrijen. Niet lezen, geen laptop, smartphone of tv-kijken.
  • Creëer een rustige en donkere slaapomgeving. 
  • Let op de kamertemperatuur: ideaal is tussen 16 en 20°C.
  • Verlucht regelmatig uw slaapkamer en zorg voor een goede kamerventilatie. 
  • Blijf niet draaien en keren in bed. Slaapt u na 30 minuten nog niet, sta dan op en doe iets rustgevends. Blijf dit herhalen.
  • Probeer op een vast tijdstip te gaan slapen en op te staan, zowel tijdens de week als in het weekend.  Dat helpt om een vast slaap-waakritme te ontwikkelen en bevordert de kwaliteit van de slaap. 
  • Ga enkel slapen wanneer u echt moe bent.
  • Slaap zoveel uren als u nodig hebt om de volgende dag fit en uitgerust te zijn. De meeste mensen voelen zich fit na een nacht van 7 à 8 uur.
  • Probeer overdag aan lichaamsbeweging te doen. Vermijd zware inspanningen vlak voor bedtijd.

Behandeling

U vindt hier een aantal mogelijke behandelingen voor deze aandoening. Na de diagnose kiest uw arts, samen met u en de andere artsen van het team, de beste oplossing voor u. Uw behandeling kan dus afwijken van de hieronder voorgestelde therapie(ën).

  • Ontspan dagelijks, omdat relaxatie helpt om geen spanning op te stapelen tot ongezonde proporties.
  • Heb realistische verwachtingen, omdat hoe en wat u denkt over uw slaap bepalend is voor uw slaapprobleem.
  • Volg slaaptraining, waarbij u in zes sessies werkt rond het beter leren omgaan met slapeloosheid.

Meer informatie

Brochures en films