Chronische insomnia

  • Als uw slapeloosheid weken of maanden aansleept, lijdt u aan chronische insomnia. Dit probleem vraagt een verdere aanpak.
  • Door spanning of emoties is iedereen wel eens slapeloos, maar dat is een probleem van voorbijgaande aard.

Oorzaken

  • Stress
    • Vaak ontstaat slapeloosheid in een stresserende periode, maar blijft het probleem voortbestaan, ook als de oorspronkelijke aanleiding al voorbij is.
  • Verstoorde slaap- en waakcyclus
  • Geneesmiddelengebruik
  • Gebruik van alcohol, cafeïne en/of nicotine
  • Shiftwerk, jetlag
  • Andere medische problemen
    • Restless Legs Syndroom
    • Ademhalingsziekten
    • Neurologische aandoeningen
    • Psychiatrische problemen zoals stemmings- of angststoornissen, vroeg ontwaken als teken van depressie.

Tips voor een goede slaap

  • Drink geen koffie of cola vier tot zes uur voor u gaat slapen.
  • Gebruik geen nicotine voor u gaat slapen of tijdens de nacht.
  • Drink geen alcohol vier tot zes uur voor u gaat slapen.
  • Doe geen grote lichaamsoefeningen voor u gaat slapen.
  • Ga niet met een hongergevoel of een overvolle maag naar bed.
  • Neem uw tijd om de overgang van dag naar nacht te maken. Bouw een routine op met activiteiten die u elke avond uitvoert voor u gaat slapen, bijvoorbeeld rustige muziek of een warm bad.
  • Zo bereidt uw lichaam zich voor op de komende nacht.
  • Ga enkel slapen wanneer u echt moe bent.
  • Behoud de slaapkamer alleen voor slapen en seks.
  • Vermijd licht, geluid (computer, tv) en extreme temperaturen in de slaapkamer.
  • Draai de wekker van u weg.
  • Als u na 30 minuten nog niet slaapt, sta dan op en verlaat de kamer.
  • Sta op regelmatige uren op, zowel op werkdagen als tijdens het weekend of verlof.
  • Slaap niet overdag.

Behandeling

U vindt hier een aantal mogelijke behandelingen voor deze aandoening. Na de diagnose kiest uw arts, samen met u en de andere artsen van het team, de beste oplossing voor u. Uw behandeling kan dus afwijken van de hieronder voorgestelde therapie(ën).

  • Ontspan dagelijks, omdat relaxatie helpt om geen spanning op te stapelen tot ongezonde proporties.
  • Heb realistische verwachtingen, omdat hoe en wat u denkt over uw slaap bepalend is voor uw slaapprobleem.
  • Volg slaaptraining, waarbij u in zes sessies werkt rond het beter leren omgaan met slapeloosheid.

Meer informatie

Brochures and films