Insomnia

U valt heel moeilijk in slaap en wordt vaak in het midden van de nacht of vroeg in de ochtend wakker. Gaat vaak overdag gepaard met vermoeidheid, irritatie, hoofdpijn en concentratiestoornissen.

Andere benaming: Slapeloosheid

Maak afspraak

Specialisten


Chronische insomnia

  • Als uw slapeloosheid weken of maanden aansleept, lijdt u aan chronische insomnia. Dit probleem vraagt een verdere aanpak.
  • Door spanning of emoties is iedereen wel eens slapeloos, maar dat is een probleem van voorbijgaande aard.

Oorzaken

  • Stress
    • Vaak ontstaat slapeloosheid in een stresserende periode, maar blijft het probleem voortbestaan, ook als de oorspronkelijke aanleiding al voorbij is.
  • Verstoorde slaap- en waakcyclus
  • Geneesmiddelengebruik
  • Gebruik van alcohol, cafeïne en/of nicotine
  • Shiftwerk, jetlag
  • Andere medische problemen
    • Restless Legs Syndroom
    • Ademhalingsziekten
    • Neurologische aandoeningen
    • Psychiatrische problemen zoals stemmings- of angststoornissen, vroeg ontwaken als teken van depressie.

Tips voor een goede slaap

  • Drink geen koffie of cola vier tot zes uur voor u gaat slapen.
  • Gebruik geen nicotine voor u gaat slapen of tijdens de nacht.
  • Drink geen alcohol vier tot zes uur voor u gaat slapen.
  • Doe geen grote lichaamsoefeningen voor u gaat slapen.
  • Ga niet met een hongergevoel of een overvolle maag naar bed.
  • Neem uw tijd om de overgang van dag naar nacht te maken. Bouw een routine op met activiteiten die u elke avond uitvoert voor u gaat slapen, bijvoorbeeld rustige muziek of een warm bad.
  • Zo bereidt uw lichaam zich voor op de komende nacht.
  • Ga enkel slapen wanneer u echt moe bent.
  • Behoud de slaapkamer alleen voor slapen en seks.
  • Vermijd licht, geluid (computer, tv) en extreme temperaturen in de slaapkamer.
  • Draai de wekker van u weg.
  • Als u na 30 minuten nog niet slaapt, sta dan op en verlaat de kamer.
  • Sta op regelmatige uren op, zowel op werkdagen als tijdens het weekend of verlof.
  • Slaap niet overdag.

Behandeling

U vindt hier een aantal mogelijke behandelingen voor deze aandoening. Na de diagnose kiest uw arts, samen met u en de andere artsen van het team, de beste oplossing voor u. Uw behandeling kan dus afwijken van de hieronder voorgestelde therapie(ën).

  • Ontspan dagelijks, omdat relaxatie helpt om geen spanning op te stapelen tot ongezonde proporties.
  • Heb realistische verwachtingen, omdat hoe en wat u denkt over uw slaap bepalend is voor uw slaapprobleem.
  • Volg slaaptraining, waarbij u in zes sessies werkt rond het beter leren omgaan met slapeloosheid.

Meer informatie

Brochures en films


Maak afspraak