UZ Leuven en UZ Gent gaan nauwer samen­werken

15 juni 2017
UZ Leuven en UZ Gent hebben in juni 2017 een raamovereenkomst afgesloten die het makkelijker moet maken om samen te werken. Onderzoekers, artsen en andere zorgverleners of docenten kunnen dankzij een universitair netwerk kennis, middelen en expertise delen, zodat ze de best mogelijk zorg kunnen bieden aan patiënten.

Niet alleen het delen van expertise, ook een betere concentratie is in het belang van patiënten. Die hoeven niet te gaan ‘shoppen’ naar de best mogelijke zorg, maar kunnen er vertrouwen in hebben dat de ziekenhuizen onderling met elkaar afstemmen wat het beste is voor de patiënt. Daarnaast kunnen de twee ziekenhuizen ook afspraken maken over logistieke en administratieve samenwerking.

Prof. dr. Marc Decramer, gedelegeerd bestuurder UZ Leuven: “Er is bijvoorbeeld al een intense samenwerking voor kinderurologie en andrologie. Ook de permanente vorming voor ziekenhuismanagement, zorgbeleid.be, is een samenwerking tussen UZ Leuven en het UZ Gent. Het raamakkoord dat we zopas sloten, legt de weg open naar meer van dergelijke samenwerkingsverbanden.”

Prof. dr. Eric Mortier, afgevaardigd bestuurder UZ Gent: “Deze overeenkomst is een unieke stap. Beide ziekenhuizen hebben de beslissing met veel enthousiasme genomen en kijken ernaar uit om hun samenwerking verder uit te bouwen. De samenwerking versterkt ook onze missie om samen internationaal toonaangevend te blijven op het vlak van wetenschappelijk onderzoek. Het spreekt voor zich dat onze patiënten daar mee de vruchten van plukken.”

Laatste aanpassing: 21 januari 2021