Fysieke beweging en sporten bij immuuntherapie

Fysieke beweging biedt ook tijdens een antikankertherapie voordelen: het onderhoudt uw fysieke conditie, is goed voor hart en bloedvaten, kan vermoeidheid verminderen en is ook goed voor uw mentale gezondheid.

Welke vorm van beweging?

De mate en het soort van fysieke beweging hangt af van uw fysieke toestand en fysieke mogelijkheden. Ook hangt het samen met wat u in het verleden gewoon was te doen.

Wandelen, fietsen en zwemmen zijn sporten die makkelijk op eigen niveau en tempo te beoefenen zijn, maar ook andere vormen zoals yoga, gymnastiek, aquagym, tai chi, fitness of nordic walking zijn mogelijk.

Als u vóór de kankerdiagnose intensief sport beoefende, bespreekt u samen met uw zorgverleners in welke mate dit mogelijk is en blijft. Mogelijk moet u de intensiteit en duur aanpassen.

Enkele richtlijnen

  • Zorg voor een goede uitrusting.
  • Regelmatig, een aantal keren per week, een half uur sporten is beter dan één keer intensief.
  • Bepaal steeds zelf het tempo en het soort inspanning.
  • Zorg voor een opwarming vooraf en afkoeling nadien.
  • Drink voldoende tijdens en na de fysieke activiteit.
  • Bouw langzaam op, forceer niets.

Zwemmen

Over het algemeen mag u tijdens een behandeling met immunotherapie zwemmen.

Zwemmen is een sport waarbij u geen last hebt van zwaartekracht en waarbij uw lichaam geen schokken te verwerken krijgt. U kan u bovendien heel erg aanpassen aan uw eigen tempo en mogelijkheden.

In sommige gevallen is zwemmen echter (tijdelijk) niet aangewezen. Bijvoorbeeld tot een zestal weken na het plaatsen van een poortkatheter of operatie.

Twijfelt u of u al dan niet mag zwemmen? Vraag dan advies aan uw zorgverleners.

Laatste aanpassing: 12 juni 2020