Sporten en bewegen tijdens de zwangerschap

Vrouwen die regelmatig bewegen en sporten, hebben minder last van zwangerschapskwaaltjes. Een sportieve mama herstelt ook sneller na de bevalling. Dat blijkt uit heel wat wetenschappelijke studies.

Positief effect

Vrouwen die regelmatig bewegen en sporten, hebben minder last van zwangerschapskwaaltjes. Een sportieve mama herstelt ook sneller na de bevalling. Dat blijkt uit heel wat wetenschappelijke studies.

Sporten tijdens de zwangerschap

Bij een normaal verlopende zwangerschap, mag u de meeste sporten gewoon blijven uitoefenen. Bespreek uw sportieve activiteiten in ieder geval met de gynaecoloog, huisarts of vroedvrouw.

Welke sporten?

Aanbevolen sporten die u meestal tot aan de bevalling kunt doen:

  • Fietsen
  • Zwemmen
  • Wandelen

Vermijd:

  • Competitiesport
  • Sporten waarbij u slagen of stoten moet incasseren of waarbij het risico op vallen verhoogd is
  • Bergbeklimmen
  • Diepzeeduiken

Richtlijnen

Er zijn uiteraard een aantal richtlijnen die u best in acht neemt.

  • Luister naar uw lichaam
  • Drink voldoende
  • Draag comfortabele kledij
  • Sport niet bij warm weer
  • Vermijd oefeningen in rugligging, vooral tijdens het 3de trimester
  • Pas uw voeding aan en eet voldoende traagwerkende suikers

Alarmtekens

Wanneer u last van heeft van een van onderstaande alarmtekens, stopt u best onmiddellijk met sporten en raadpleegt u een arts.

  • Rugpijn
  • Kortademigheid
  • Duizeligheid of spierzwakte
  • Hoofdpijn en braken
  • Baarmoedercontracties
  • Vaginaal bloed- of waterverlies
  • Pijn ter hoogte van de schaamstreek
  • Verminderde kindbewegingen
Laatste aanpassing: 24 januari 2020