De federale alarmfase van het warmteactieplan is momenteel van kracht. Daarom nemen we in UZ Leuven extra maatregelen om patiënten en bezoekers zo goed mogelijk te beschermen tegen de hitte.
Ook wanneer de alarmfase afloopt, blijven we tijdens de zomer aandacht hebben voor verkoeling, comfort en veiligheid. Onze medewerkers blijven extra alert voor de gevolgen van warm weer, zeker bij kwetsbare patiënten.
Wat doen we bij hitte?
Onze teams nemen extra maatregelen om het comfort van patiënten en bezoekers te verhogen:
- We volgen de temperatuur in het ziekenhuis nauw op.
- We zorgen voor extra waakzaamheid bij kwetsbare patiënten.
- We besteden aandacht aan een voldoende vochtinname, afgestemd op de medische situatie van de patiënt.
- We besteden extra aandacht aan verkoeling en comfort.
Waar vind je water?
In de ontvangsthal van toegang Oost is er een drankfontein waar je gratis fris water kunt nemen.
Ook op andere plaatsen in het ziekenhuis vind je waterpunten.
Wat als je je onwel voelt?
Voel je je tijdens je opname of consultatie duizelig, misselijk, zwak of ongewoon moe door de warmte?
Verwittig meteen een medewerker. Ook bij hoofdpijn, verwardheid of veel zweten is het belangrijk om hulp te vragen.
Naar huis na een opname
Word je ontslagen tijdens een warme periode? Dan geven onze zorgverleners waar nodig extra advies mee, bijvoorbeeld rond medicatie.
Drink voldoende, vermijd zware inspanningen en hou je woning zo koel mogelijk.
Contacteer de huisarts als je je thuis onwel voelt.
Meer tips bij hitte
www.warmedagen.be (Vlaamse overheid)