Slapeloosheid bij antihormoontherapie

Slapeloosheid heeft verschillende mogelijke oorzaken, die op hun beurt een gevolg kunnen zijn van antihormoontherapie. Bijvoorbeeld nachtelijke warmteopwellingen, piekeren door negatieve gevoelens of stress en pijn.

Wat is slapeloosheid?

Onder slapeloosheid verstaan we verschillende vormen van ‘niet goed slapen’, zoals:

  • moeilijk kunnen inslapen,
  • vaak wakker worden en wakker blijven,
  • ’s morgens vroeg wakker worden,
  • veranderd slaappatroon (bv. overdag slapen).

De klacht kan ook verschillende oorzaken hebben:

  • nachtelijke warmteopwellingen
  • piekeren, negatieve gevoelens en stress
  • pijn (bv. pijnlijke gewrichten)
  • overdag slapen
Ik probeer zo min mogelijk overdag te slapen en dan gaat het beter om in slaap te vallen.
Lotgenoot

Advies

Een goede slaaphygiëne kan ervoor zorgen dat u voldoende slaap hebt. Dat hebt u nodig om u gedurende de dag energiek te kunnen voelen.

De volgende tips kunnen helpen om beter te slapen:

  • Beweeg overdag regelmatig, want beweging vermindert stress en geeft een aangename vermoeidheid.
  • Slaap/rust niet te lang overdag.
    • Dutjes die langer dan 30 minuten duren, kunnen uw slaappatroon ’s nachts verstoren. Vooral ’s nachts slapen zorgt voor energie en lichamelijk herstel.
  • Vermijd ‘s avonds zware maaltijden en beperk alcohol, koffie en sigaretten.
  • Probeer regelmaat te brengen in uw slaappatroon: ga zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip slapen met een vast avondritueel en sta telkens ongeveer op hetzelfde uur op.
  • Als u na 20 minuten de slaap niet kan vatten, sta dan even op en doe iets anders (bv. een boek lezen) tot u weer de neiging hebt om in slaap te vallen.
  • Gebruik uw slaapkamer en dus ook uw bed enkel om te slapen (of om seks te hebben).
    • Een boek lezen, muziek luisteren of televisie kijken doet u het best op een andere plaats, uw lichaam gaat anders het verband leggen tussen uw bed en deze activiteiten (waardoor het kan zijn dat u minder goed gaat slapen).
  • Bespreek slaapmedicatie altijd met jouw behandelend arts of huisarts.

Blijf er niet mee zitten

Bij vragen of voor advies bij slapenloosheid kunt u terecht bij de zorgverleners in het ziekenhuis. Aarzel niet om er met hen over te spreken of hen te contacteren.

Ze kunnen zo nodig ook doorverwijzen naar onze psychologen.

Laatste aanpassing: 8 oktober 2020