Michaël, ziekenhuismanagement -en beleid

23 november 2021

De voorzitter van de werkgroep Benin, Michaël Verwimp, schreef een stukje over zijn werk als vrijwilliger bij LUMOS. LUMOS is de vrijwilligersorganisatie en drijvende kracht achter de medische ontwikkelingssamenwerking tussen UZ Leuven en zijn partnerziekenhuizen in Afrika.

"Ruim 7 jaar geleden werd ik onverwacht gevraagd om deel te nemen aan een missie in Benin. Als niet-verpleegkundige en niet-arts had ik niet gedacht een bijdrage te kunnen leveren aan de samenwerking tussen UZ Leuven en haar partnerziekenhuizen in Benin. Ook in Benin bleek er echter vraag naar expertise die de ziekenhuisactiviteit ondersteunt. Concreet werd gevraagd om een analyse te maken van het ziekenhuisbeleid in twee kleine lokale ziekenhuizen. Op basis van de analyse zou een (eventuele) ondersteuning gebeuren.

De opdracht was één groot avontuur. Zowel de cultuur, schaal als omstandigheden zijn totaal verschillend met datgene ik gewend was. Hierdoor was de opdracht niet enkel leerrijk maar ook verrijkend en verfrissend waardoor naast de lokale ziekenhuizen ook ik veel heb kunnen bijleren.

Ondertussen ben ik reeds 7 jaar actief lid in Benin en keer ik jaarlijks terug om de betrokken ziekenhuizen bij te staan bij het maken van hun begroting."

Via LUMOS streeft UZ Leuven samen met de groep Biomedische wetenschappen van KU Leuven en het programma Gezondheid van UCLL naar kwalitatieve gezondheidszorg in zijn 12 partnerziekenhuizen in West- en Centraal-Afrika.

Laatste aanpassing: 8 december 2023