Hospitalisatie 35

Op deze afdeling verblijven oudere zorgvragers met acute ouderdomsgebonden pathologie (≥ 75 jaar).

Welkom op onze afdeling

Om uw verblijf zo vlot en aangenaam mogelijk te laten verlopen, vindt u op deze pagina alle nodige informatie. Wij hopen dat deze info een goede leidraad is voor u en uw naasten tijdens uw opname op onze afdeling. Wij wensen u een spoedig herstel en een aangenaam verblijf in ons ziekenhuis.

Hospitalisatie 35 werkt nauw samen met de twee andere hospitalisatieafdelingen voor geriatrische zorgvragers met acute ouderdomsgebonden pathologie: hospitalisatie 34 en hospitalisatie 40.

Adres

UZ Leuven campus Gasthuisberg
Hospitalisatie 35
Herestraat 49
3000 Leuven

Ligging en bereikbaarheid

Parkeren

Post voor patiënten

Wilt u de patiënt een kaartje of een brief bezorgen? Zet dan voor bovenstaand adres de volledige voornaam en familienaam van de patiënt. 

Bezoekuren

  • Bezoek is elke dag mogelijk tussen 15 en 19 uur.

  • Beperk uw bezoek tot 2 uur.

  • Kom met maximaal 3 bezoekers tegelijk.

  • In een tweepersoonskamer mogen beide patiënten tegelijkertijd bezoek ontvangen.

Regelmatige korte bezoeken worden vaak meer gewaardeerd dan langdurige bezoeken. 

Tijdens de verzorging van de patiënt of het bezoek van de arts vragen we u om de kamer te verlaten.

Laat de kamer ordelijk achter en zet de stoelen terug op hun plaats.

Het is mogelijk dat voeding en drank zijn aangepast. Vraag daarom altijd eerst of de patiënt mag eten of drinken.

Contact

  • Hoofdverpleegkundige: Bart Vander Elst

  • Verpleegkundigen: +32 16 34 64 00

    • 24 op 24 uur beschikbaar
    • Voor specifieke informatie over de toestand van uw familielid belt u de verpleegkundigen best tussen 10.45-11.30 uur of tussen 14.45-15.30 uur.

Vragenlijst 'Mijn gezondheid en zorgnoden'

Om uw opname zo goed mogelijk te laten verlopen, vragen dat u (of een familielid of naaste) de vragenlijst 'Mijn gezondheid en zorgnoden' zorgvuldig invult vóór de opname. Zo krijgen we vooraf een beeld van uw lichamelijk en geestelijk functioneren, voedingsnoden en sociale situatie. Deze informatie wordt vertrouwelijk behandeld.

U, uw familielid of naaste krijgt vanuit mynexuzhealth een mail met een link naar de online vragenlijst. Als u geen e-mailadres hebt, kunt u de vragenlijst op papier invullen. Gelieve de papieren versie van de vragenlijst zo snel mogelijk terug te bezorgen aan een verpleegkundige van de afdeling. Met vragen of bemerkingen over de vragenlijst kunt u altijd terecht bij een van onze medewerkers.

Tijdens uw verblijf

Draag uw identificatiebandje gedurende uw hele ziekenhuisverblijf. Als het door omstandigheden toch zou loskomen, vraag dan een nieuw bandje aan uw verpleegkundige. Kijk na of alle informatie op het bandje correct is.
Maaltijden worden opgediend op de kamer. U kunt uw maaltijd zelf kiezen via het interactieve beeldscherm aan uw bed. Er wordt rekening gehouden met dieetvoorschriften. Een diëtist kan u advies geven over uw voeding tijdens en na uw verblijf.
Op deze afdeling mag er op een eenpersoonskamer een naaste bij de patiënten overnachten. Hiervoor wordt een vergoeding per nacht aangerekend via de ziekenhuisfactuur. U kunt ook gebruikmaken van het familieverblijf of van een hotel in de buurt tegen voordeeltarief. Bekijk de mogelijkheden en tarieven.
Voor wie in de buurt van het ziekenhuis wil verblijven, bieden UZ Leuven en The Lodge-group kamers aan tegen een voordeeltarief.
Tijdens uw verblijf op de afdeling wordt u gestimuleerd om te bewegen. Dat zorgt voor een beter herstel en een kleiner risico op complicaties, waardoor u minder lang in het ziekenhuis zult verblijven. U kunt een actieve rol spelen in uw eigen herstel door gebruik te maken van onze oefenruimte, beweegroute en dagzaal.

Voorzieningen

U kunt gratis boeken, strips, dvd's en spelletjes lenen uit de bibliotheek. Daarnaast kunt u kranten en tijdschriften kopen tijdens de dagelijkse krantenronde.
Er is een kapsalon in het ziekenhuis. Vraag enkele dagen op voorhand een afspraak via de verpleegkundige. De kapper kan ook langskomen op uw kamer. Kapperskosten worden aangerekend via de ziekenhuisfactuur.
U kunt brieven en pakketjes ontvangen op de afdeling. Zorg dat uw volledige voornaam en familienaam bovenaan het adres van de afdeling staan vermeld. Te verzenden post mag u gefrankeerd aan de verpleegkundige geven of zelf posten in de brievenbus aan de ingang van het ziekenhuis.
Patiënten die op campus Gasthuisberg verblijven, kunnen een vrijwilliger inschakelen om hen even uit de kamer te begeleiden. Zo dragen we bij aan het welzijn van onze gehospitaliseerde patiënten.

Team

De arts-assistent (zaalarts) komt elke dag bij u langs. 

Als de familie graag een gesprek met de arts heeft, kunt u een afspraak maken. Spreek een verpleegkundige hierover aan of neem contact op met onze administratief medewerkster Dora op tel. +32 16 34 16 50.

Zorgteam

Extra ondersteuning - de sociaal werker

Maakt u zich zorgen over uw ziekte, gezin, werk of financiële situatie? U en uw familieleden kunnen bij de sociaal werker terecht voor een vertrouwelijk gesprek.

De sociaal werker zoekt samen met u naar oplossingen, geeft advies over sociale voorzieningen waar u recht op hebt en helpt bij vragen over verzekeringen en attesten. Indien nodig verwijst de sociaal werker u door naar externe diensten.

Vraag naar de sociaal werker van uw afdeling bij de verpleegkundige. U kunt de sociaal werker rechtstreeks bereiken of via het secretariaat (+32 16 34 86 20).

Nood aan gesprek of een luisterend oor? Vraag naar de pastor.

Ziekte en ziekenhuisopname stemmen vaak tot nadenken. Hebt u behoefte aan een rustig, vertrouwelijk gesprek?

Binnen de afdeling werkt een pastor die - ongeacht uw levensbeschouwing - een luisterend oor kan bieden als u het moeilijk hebt of met levensvragen zit.

Vraag naar een pastor via de verpleegkundige of contacteer een pastor via het secretariaat op tel. +32 16 34 86 20.

Waarvoor kunt u terecht bij de pastores?

Geef uw feedback voor een nog betere zorg

  • Elke patiënt die wordt opgenomen in UZ Leuven, kan de Vlaamse Patiëntenpeiling invullen. Dat kan via het Octopuz-scherm aan het bed (knop ‘Enquêtes’) of via mynexuzhealth (u krijgt na de opname een uitnodiging via mail en/of in de app). Door via deze vragenlijst uw ervaringen in het ziekenhuis met ons te delen, helpt u mee om de zorg en dienstverlening voor alle patiënten te verbeteren.

Brochures

Laatste aanpassing: 5 september 2024