Vitamine A

LeverVitamine A is noodzakelijk voor de ontwikkeling van de ogen van de foetus en behoort tot de groep van vetoplosbare vitamines samen met vitamine D, vitamine E en vitamine K. De behoefte is tijdens de zwangerschap niet verhoogd. Tijdens de zwangerschap is de hoeveelheid vitamine A zeer belangrijk. Een te hoge dagelijkse inname verhoogt de kans op afwijkingen bij de baby. Deze afwijkingen komen vooral ter hoogte van het aangezicht voor: misvormingen aan de oren, verlammingen in het gelaat en onvoldoende ontwikkeling van de ogen. Je moet dus zeer goed opletten met voedingsmiddelen die grote dosissen vitamine A bevatten, zoals lever en leverproducten. Lever kan je best niet eten tijdens de zwangerschap, terwijl leverproducten, zoals leverpaté, leverpastei en leverworst beperkt moeten worden. Deze mogen af en toe in kleine hoeveelheden (ongeveer 20 g) gegeten worden, maar zeker niet elke dag! Ook het gebruik van farmaceutische vitamine A preparaten op eigen houtje is afgeraden. Let op: vitamine A zit ook in multivitaminepreparaten! Raadpleeg hiervoor je arts.

Vitamine D

VisVitamine D moet in voldoende mate aanwezig zijn in je voeding. Een tekort aan vitamine D kan namelijk leiden tot onvoldoende opname van calcium en gezondheidsproblemen bij de foetus. Het is dus aangeraden dat je regelmatig in de buitenlucht komt aangezien vitamine D aangemaakt wordt door de huid onder invloed van zonlicht. Ook is het aangeraden voedingsmiddelen rijk aan vitamine D te nuttigen.

Voedingsmiddelen rijk aan vitamine D:

  • Melk en melkproducten
  • Vette vis