Is koffie drinken gezond?

Koffie drinken is gezond, als je er niet te veel van drinkt. 

  • Zwarte koffie bevat geen calorieën en telt mee voor maximaal 0,5 liter van de aanbevolen 1,5 liter vocht die je lichaam dagelijks nodig heeft. 
  • 4 koppen koffie bevatten een aanvaardbare hoeveelheid cafeïne. 
  • Cafeïne stimuleert de nieren, waardoor vocht je lichaam sneller verlaat.
  • In kleine hoeveelheden (1 à 2 koppen) stimuleert cafeïne de concentratie en prestatie. 
    Hogere dosissen hebben geen beter effect en kunnen leiden tot rusteloosheid, angst, beven, hartkloppingen ...

4 koppen koffie zonder melk en suiker per dag zijn niet ongezond

Beperk je tot 4 koppen zwarte koffie per dag.

Vermijd je best tussendoortjes door 2 stevige maaltijden per dag te eten?

Zeker niet. Binnen een gezond voedingspatroon is het belangrijk om regelmaat te hebben: 3 hoofdmaaltijden en eventueel 2 tussendoortjes.

Kies je tussendoortjes verstandig: fruit en zuivel zijn de betere keuze. Al kan een koek van maximaal 100 à 150 kcal per dag ook geen kwaad.

Word je dik van ‘s avonds laat eten?

Ja en nee. Zodra het donker wordt, gaat je spijsvertering in een ruststand. Je eten wordt 's nachts dus trager en minder goed verteerd. 

Maar dit staat los van 'dik' worden: je wordt dik als je over een langere periode meer eet dan je lichaam verbruikt. 

Lees meer over de energiebalans

's avonds laat eten

Je lichaam verteert eten trager en minder goed zodra het donker is. Maar het is eerder als je energiebalans uit evenwicht raakt, dat je dikker kan worden. 

Wat is een gezonde portie noten?

Noten bevatten veel gezonde vetten en tegelijk ook veel calorieën. Uit studies blijkt dat 15 g (zo'n 85 kcal) ongezouten noten per dag passen binnen een gezonde voeding. 

Noten

15 gram ongezouten noten per dag passen binnen een gezonde voeding.

Is een wrap gezonder dan stokbrood?

Een wrap bevat minder suiker dan stokbrood per 100 gram, maar bevat wel meer onverzadigde vetten. Een wrap ter afwisseling kan zeker geen kwaad.  

Uiteindelijk speelt wat je op je wrap of broodje smeert een grotere rol. 

Per 100g Wrap Wit stokbrood Bruin stokbrood
Energie (kcal) 315 290 312
Verzadigd vet (g) 1 0,6 3,3
Onverzadigd vet (g) 6,5 2,7 6
Complexe koolhydraten (g) 52 46 42
Suiker (g) 2 8,6 3,7
Vezels (g) 2 3,2 3,8
Eiwitten (g) 7,5 8,8 9,6

Zijn superfoods een goede keuze om gezond te eten? 

Wettelijk gezien bestaan superfoods niet. Superfoods zijn over het algemeen dure voedingsmiddelen met een hele kleine hoeveelheid werkzame stoffen die ook in gewone groenten en fruitsoorten te vinden zijn.

Voldoende fruit en groenten eten en variëren in soort en kleur blijft dus de boodschap.

Superfoods
Superfoods zijn dure voedingsmiddelen die nutriënten aanbrengen die je ook in gewoon fruit en groenten vindt.

Kun je gezond vegetarisch eten?

Eet je liever geen vlees, vis of gevogelte? Dit kan zeker, maar het is belangrijk om goed na te denken over je vlees- en visvervangers. Dit zijn de belangrijkste bronnen van eiwitten, ijzer en vitamine B12. 

Vegetarisch en veganistisch eetpatroon is een levensstijl, zomaar vlees vervangen is geen goede optie op lange termijn. Maak goede combinaties met peulvruchten, noten en granen. Laat je niet verleiden door gepaneerde vegetarische snacks. 

De diëtist bij jou in de buurt kan je hier zeker verder mee helpen (www.vbvd.be).

Kun je vermageren van vegetarisch eten?

Je kunt even goed vermageren met gewone voeding als met vegetarische. Bij vermageren gaat het in eerste instantie over de totale hoeveelheid calorieën die je inneemt ten opzichte van je verbruik.

Daarnaast is het belangrijk een voedingspatroon te vinden dat je persoonlijke en culturele voorkeuren draagt, zodat je dit levenslang kan aanhouden en niet telkens op ‘dieet’ moet.

Kun je vermageren van vegetarisch eten

Vermageren gaat in de eerste plaats om de verhouding tussen je inname van calorieën en je verbruik.

Zijn melkproducten gezond? 

Melk bevat veel belangrijke voedingsstoffen zoals calcium, maar ook nog veel andere vitaminen en mineralen. Het is zeker mogelijk om deze voedingsstoffen ook uit andere voedingsmiddelen te halen, maar dat is minder evident, zeker voor kinderen.

Om bijvoorbeeld aan je dagelijkse aanbeveling voor calcium te komen, kan je 600 ml melk drinken of 2 kg broccoli eten.

Melkproducten bron van calcium

Melk is een goede bron van calcium, maar je vindt calcium ook in heel wat andere producten.

Past suikervrije chocolade beter in een dieet?

Bij suikervrije chocolade moet je goed naar de samenstelling kijken: vaak zit in deze chocolade gewoon meer vet en is er amper verschil met gewone chocolade op vlak van energie.

Globaal verstaat men onder light of 30% minder vet of 30% minder suiker of 30% minder kcal in vergelijking met een gelijkaardig product. Enkel de 30% minder calorieën zal een positief effect hebben voor je dieet.

chocolade

Kijk bij lightproducten goed naar de samenstelling en het aantal calorieën..

Welk brood is het gezondst? 

Je eet het best bruin, vezelrijk brood. Het klassieke toastbrood uit de supermarkt laat je beter liggen. 

Let op: de regel hoe bruiner het brood hoe gezonder gaat zeker niet altijd op. Brood kan bruin gekleurd worden door gebrande mout te gebruiken en bevat daarom niet altijd meer vezels dan een lichter bruin brood.

Brood is rijk aan koolhydraten, en bevat een aantal belangrijke vitaminen en mineralen. Gezien koolhydraten de belangrijkste leveranciers van energie zijn voor ons lichaam, maakt brood een belangrijk deel uit van het klassiek Vlaams voedingspatroon.

Wissel brood gerust af met granen zoals havermout, maar wees nooit te extreem met je keuzes. Variatie, evenwichtig en met mate zijn de toverwoorden.

Word je van te veel fruit eten dik?

Fruit bevat veel suiker. Zoals voor elk voedingsmiddel dat je eet, kan ook te veel fruit eten leiden tot een positieve energiebalans, waardoor je verdikt.

Binnen een gezonde voeding zijn 2 à 3 stukken fruit per dag aangewezen. Gebruik je handpalm om de grootte van 1 stuk te bepalen. Dat kan bijvoorbeeld 1 grote appel of een trosje druiven zijn.

Fruit per dag

Eet 2 à 3 stuks fruit per dag. Een 'stuk' meet je af met je handpalm. 

Is het goed om een fruitdag in te lassen om je lichaam te reinigen?

Je lichaam reinigen door enkel fruit te eten of speciale drankjes te drinken is absoluut overbodig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Ons lichaam is perfect in staat om mogelijke schadelijke stoffen te elimineren via de lever, nieren en darmen.

Het is belangrijker om voldoende aandacht te hebben voor een evenwichtige voeding met voldoende vezels.

Zijn sojaproducten gezond?

Sojaproducten bevatten veel eiwitten van hoogwaardige kwaliteit en onverzadigde vetten. Hierdoor kunnen ze dus als alternatief voor vlees, vis of zuivelproducten ingezet worden.

Gebruik je sojaproducten als vleesvervangers? Let er dan op dat ze voldoende ijzer en vitamine B12 bevatten. Bij sojadranken moet je erop letten dat ze verrijkt zijn met calcium.

Sojaproducten

Sojaproducten kunnen dienen als alternatief voor vlees, vis of zuivelproducten.