Hyperventileren is geen ziekte. Het is alleen je software die even hapert.
Hyperventileren is geen ziekte. Het is alleen je software die even hapert.

Hyperventilatie: u krijgt geen lucht meer, hebt hartkloppingen en bent duizelig of angstig. U bent bang dat er iets mis is met uw gezondheid, bang dat u gek wordt en vooral bang voor een nieuwe aanval.

Wat is hyperventilatie

Ons lichaam reageert alsof het wordt aangevallen. Daardoor ademen we meer koolstofdioxide uit dan het lichaam produceert. Er ontstaat een tekort aan koolstofdioxide in het bloed, waardoor het bloed minder zuur wordt. Die biochemische storing brengt heel wat klachten met zich mee.

Klachten

Doordat de bloedvaten in onze hersenen samentrekken, krijgt u volgende symptomen:

  • Duizeligheid
  • Wazig zien
  • Concentratiestoornissen
  • Idee van flauw te kunnen vallen.

Oorzaken

Hyperventilatie is geen ziekte en het is niet gevaarlijk. Veel mensen begrijpen niet waarom hen zoiets overkomt. Maar er is altijd een onderliggende oorzaak:

  • Kwetsbare periode
  • Hormonale invloeden
  • Belangrijke levensgebeurtenissen
  • Perfectionistische ingesteldheid

Volgens onderzoeken komt hyperventilatie drie keer zo veel voor bij vrouwen als bij mannen. Zowel fysieke factoren als maatschappelijke en persoonlijke factoren spelen daarbij een rol.

Hoe gaat u om met een aanval?

Hou beide handen voor je neus en mond, alsof u een soort kommetje vormt. Op deze manier komt de hoeveelheid CO?al vlug weer op peil en zullen de klachten snel verdwijnen.

  • Beweeg: door de inspanning (touwtje springen, kniebuigingen) versnelt de zuurstofverbranding en wordt erger voorkomen.
  • Zing een liedje: daardoor gaat u juister ademhalen en krijgt hyperventilatie minder kans.
  • Stel uzelf gerust: “Wat ik voel is heel vervelend, maar ik weet wat het is en het is niet gevaarlijk. “
  • Zoek afleiding: zo verlegt u de focus van uw angst naar andere dingen.

Overlevingsreflex

Hyperventilatie is een overlevingsreflex die we van onze verre voorouders meekregen. Voor hen was hyperventileren heel nuttig in levensbedreigende situaties, zoals een confrontatie met een wild beest. Maar tegenwoordig hoeven we niet meer te vluchten voor tijgers, het gaat eerder om symbolische stresssituaties.

Meer info