Zoeken naar klein geluk tijdens zorgproces

03-02-18

Voor ernstig zieke patiënten zijn kleine, onverwachte momenten van geluk tijdens hun behandeling heel betekenisvol. Een nieuw project van de KU Leuven onderzoekt het effect van zulke ‘mangomomenten’ op de zorgbeleving van patiënten. Op 4 februari, werelddag tegen kanker, lanceren KU Leuven en Kom op tegen Kanker een campagne om patiënten en zorgverleners op te roepen hun mangomoment te delen.

De term ‘mangomoment’ ontstond toen Annemie Struyf de afdeling intensieve zorgen van UZ Leuven bezocht voor het programma ‘Via Annemie’. Annemie vroeg aan patiënte Viviane wat haar een plezier zou kunnen doen. “Een mango”, was het antwoord. Bij haar volgende bezoek bracht Annemie een mango voor Viviane mee en zo bezorgde ze haar een klein geluksmomentje. De term mangomoment was geboren en prof. dr. Kris Vanhaecht (LIGB - KU Leuven en dienst kwaliteit UZ Leuven) besloot het concept verder te onderzoeken.

Een positieve band

Het team van professor Kris Vanhaecht onderzocht in een pilootstudie in UZ Leuven, AZ Diest en Imelda Ziekenhuis Bonheiden wat het effect is van zulke mangomomenten op de zorgbeleving van de patiënt. Nu wordt het onderzoek uitgebreid naar heel Vlaanderen en naar alle patiëntengroepen. Eerder onderzoek wijst erop dat kleine positieve ervaringen tijdens het zorgproces van groot belang zijn. Ze zorgen voor een positieve band tussen zorgverlener en patiënt, voor verbondenheid en cohesie en ze stimuleren bovendien de gezondheid. Ook voor de zorgverleners zijn de momenten belangrijk: ze zorgen voor meer geluk op het werk en meer veerkracht.

“Kleine positieve belevingen creëren een klik tussen de patiënt en de zorgverlener en geven aan beiden zo de nodige veerkracht. Het positieve effect is wederzijds”, legt professor Vanhaecht uit. “Uit de verhalen die we verzamelen, willen we leren welke positieve, betekenisvolle momenten precies het verschil maken voor patiënten. Zo kunnen we algemene geluksmomenten definiëren, die we standaard in het zorgpad van elke patiënt willen integreren.”

Op zoek naar mangomomenten

Tot nu toe verzamelden de onderzoekers al 200 verhalen van patiënten en zorgverleners. Om die verzameling uit te breiden, lanceren KU Leuven en Kom op tegen Kanker de campagne ‘Op zoek naar mangomomenten’. Een mangomoment is geen grootse, spectaculaire belevenis. Het is een kleine attentie, een nauwelijks opgemerkt gebaar of een verrassend moment tijdens de dagelijkse zorgmomenten met een grote betekenis voor de zorgbeleving van de patiënt. Hoewel het project ondersteund wordt door Kom op tegen Kanker, zijn ook verhalen van patiënten met andere aandoeningen meer dan welkom.

Kom op tegen Kanker steunt het onderzoeksproject met 176.695 euro. Lieve Vanderlinden van Kom op tegen Kanker legt uit waarom: “Elke dag krijgen 110 Vlamingen te horen dat ze kanker hebben. De ziekte brengt veel emoties met zich mee. 35 tot 70 % van de patiënten voelt zich depressief of angstig of ervaart andere psychische problemen. Kom op tegen Kanker streeft ernaar de zorg voor kankerpatiënten en hun welzijn te helpen verbeteren. Daarom promoten we innoverend psychosociaal onderzoek zoals dit.”

Mangomomenten melden kan via www.mangomoment.be of via de Kankerlijn op het gratis nummer 0800 35 445. Zowel patiënten als zorgverleners kunnen hun mangomomenten delen. Meer info over het onderzoeksproject en voorbeelden van mangomomenten vind je op www.ligb.be.

Lees hier de blog van professor Kris Vanhaecht over het mangomoment.