Introductie

Je arts heeft je geadviseerd de inname van zout te beperken. Een zoutbeperkt dieet is essentieel bij hoge bloeddruk, nierziekten en hartfalen. Maar hoe doe je dat, je zoutinname beperken? En hoeveel mag je gebruiken?

Hoeveel zout mag je dagelijks gebuiken?

De aanbevolen hoeveelheid bedraagt maximaal 5 à 6 gram zout per dag. Dat is één koffielepeltje.

Wat is het verschil tussen keukenzout en natrium?

Het zout dat we dagelijks gebruiken, heeft als chemische naam: natriumchloride. Afgekort: NaCl. Het bestaat uit een deeltje natrium en een deeltje chloride. Op sommige etiketten vind je zowel het natrium-, Na, als het zoutgehalte, NaCl. Natrium wordt soms ook sodium genoemd. Om het totale zoutgehalte te achterhalen, moet je de hoeveelheid natrium vermenigvuldigen met 2,5.

In bijna alle voedingsmiddelen zit van nature zout. Maar het grootste deel wordt toegevoegd door de fabrikant in bijvoorbeeld kant-en-klare producten, soep, brood, kaas, charcuterie, zoute snacks, conserven of koekjes. Daarnaast voeg je zelf makkelijk zout toe bij de bereiding van de maaltijd of strooi je bij aan tafel.

Hoe kun je het zout verminderen in je voeding?

Voeg zelf geen keukenzout toe. Verse of gedroogde kruiden bieden een goed en smaakvol alternatief.

Vermijd gemengde kruiden zoals kippenkruiden. Ze kunnen zout bevatten.

Vervangzout, zeezout, selderzout, kruidenzout zijn geen alternatief voor keukenzout.

Bij het winkelen kies je producten met het laagste zoutgehalte. Het lezen van etiketten is hierbij zeker een must.

Hoe vind je het zoutgehalte terug op een etiket?

Op een verpakking vind je enerzijds een ingrediëntenlijst terug en anderzijds de voedingswaarde per 100 gram, 100 ml of per portie. 

Op een ingrediëntenlijst staat het meest gebruikte ingrediënt vooraan, het minst gebruikte achteraan. Zout staat als eerste ingrediënt. Dit product bevat dus veel zout. Wanneer zout niet bij de ingrediënten staat, bevat dit product geen toegevoegd zout.

Om te weten hoeveel zout een product bevat, kijk je naar de voedingswaarde van een product per 100 ml, 100 g of per portie. Natrium of sodium wordt aangegeven met de afkorting Na.

Een portie vleesbouillon van 250 ml of een half blokje bevat 1 gram natrium. Vleesbouillon is dus heel zoutrijk.

Om het totale zoutgehalte te achterhalen, moet je de hoeveelheid natrium vermenigvuldigen met 2,5. Een product met 400 mg natrium per 100 gram bevat 1 gram zout per 100 gram. 400 mg maal 2,5 is 1.000 mg of 1 gram zout.

Deze pizza van 400 gram bevat 2,54 gram natrium. Met deze pizza heb je al meer dan de dagelijkse hoeveelheid zout binnen.

Per 100 ml bevat dit soepje 0,34 gram natrium. Een portie van 200 ml bevat 0,67 gram natrium. Omgerekend naar zout betekent dit 0,67 gram natrium maal 2,5 is gelijk aan 1,675 gram zout per tas soep.

Door producten te vergelijken in de winkel, kan je het product kiezen met het laagste zoutgehalte.

Kaas

Het zoutgehalte van kaas varieert naargelang de kaassoort. Verse kaas, zachte kaas, harde kaas, smeltkaas. De kaas mag niet meer dan 600 mg natrium bevatten per 100 gram, of omgerekend naar zout: 600 mg natrium maal 2,5 is 1,5 gram zout per 100 gram.

Vleeswaren en viswaren

Vleeswaren bevatten meestal veel toegevoegd zout. Vermijd daarom gerookte vlees- of viswaren, salami, pasteien en kant-en-klare slaatjes. Probeer dagelijks te variëren in de keuze. Een stukje gebraad of koude kip bevat minder zout dan ontvette ham en kipfilet. Ook is er een duidelijk verschil in zoutgehalte binnen de verschillende merken.

Brood en broodvervangers

Kies bij voorkeur zoutarm brood, beschuiten, Cracottes en rijstwafels zonder toegevoegd zout.

Smeer- en bereidingsvetten

Sommige vetten bevatten behoorlijk wat toegevoegd zout. Bijvoorbeeld Solo bevat 0,59 gram natrium per 100 gram. Omgerekend bevat dit product bijna 1,5 gram zout per 100 gram. Becel Bakken en Braden bijvoorbeeld bevat 0,01 gram natrium per 100 gram. Hier wordt geen zout toegevoegd.

Kies diverse oliesoorten. Ze bevatten geen zout.

Groenten en fruit

In fruit en verse groenten zit nauwelijks zout. Je mag er dus zoveel van eten als aanbevolen.

Gebruik zoveel mogelijk pure, onbewerkte voedingsmiddelen. Zo kun je je zoutinname sterk verminderen.

Probeer bij het winkelen de etiketten te lezen en te vergelijken zodat je een betere keuze kan maken. Als je twijfelt, contacteer dan je diëtiste. Zij kan je bijstaan bij de juiste keuze van producten.

Naar de film