Niet alleen de best mogelijke medische behandeling en verzorging bieden aan kankerpatiënten is de missie van UZ Leuven en het Leuvens kankerinstituut, ook de continue aandacht voor de levenskwaliteit van patiënten met kanker, zowel tijdens als na hun behandeling is een belangrijke doelstelling.

Een kankerbehandeling is immers altijd ingrijpend. Daarom werkten UZ Leuven – Leuvens kankerinstituut samen met het Institute For Professional Care (IFPC) een specifiek opleidingstraject uit waarbij schoonheidsspecialisten een vorming krijgen om beter inzicht te krijgen in de problemen van kankerpatiënten en om een aangepaste verzorging aan te leren.

Impact uiterlijke gevolgen kankerbehandeling

Karin Haustermans, diensthoofd van de afdeling radiotherapie-oncologie en vicevoorzitter van het Leuvens kankerinstituut (LKI): “Het LKI wil aan elke kankerpatiënt een optimale behandeling geven en dit met aandacht voor de kwaliteit van leven. Uit contacten met onze patiënten blijkt dat de uiterlijke gevolgen van een kankerbehandeling, zoals haarverlies en huiduitslag, extra onzekerheid met zich meebrengen. Mede hierdoor bestaat het risico dat deze patiënten zich sociaal isoleren. Bovendien kan een massage of een gelaatsverzorging op zich ook deugddoend zijn en de spanning rond een kankerdiagnose en -behandeling verlichten.

Tijdens hun behandeling kunnen patiënten in het ziekenhuis een beroep doen op een daartoe opgeleide schoonheidsspecialiste, maar eens buiten het ziekenhuis weten zij vaak niet bij wie ze het best terechtkunnen. We zijn dan ook heel blij dat het LKI samen met het IFPC aan schoonheidsspecialisten mag leren hoe ze het best omgaan met kankerpatiënten, niet alleen op esthetisch vlak, maar ook als ondersteuners in het verwerkingsproces. We zijn ervan overtuigd dat deze opleiding een echte meerwaarde biedt, zowel voor de patiënten als voor de cursisten zelf.”

Kwalitatieve en structurele opleiding

Katleen Vanderbeken, gedelegeerd bestuurder IFPC: "We mogen niet onderschatten hoe groot de angst is om als kankerpatiënt naar een schoonheidsinstituut te stappen. Patiënten vrezen bijvoorbeeld dat ze hun hele verhaal uit de doeken zullen moeten doen of dat er verkeerde producten gebruikt zullen worden. Anderzijds zit de schrik er bij het schoonheidsinstituut ook vaak in. Zijn er inderdaad speciale technieken of producten vereist? Hoe communiceren we het best met kankerpatiënten? Het Institute For Professional Care wilde op deze nood inspelen en een kwalitatieve, structurele opleiding in de markt zetten voor gediplomeerde schoonheidsspecialistes. Door een brug te slaan met de zorgsector is ons dat gelukt. De schoonheidsspecialistes zullen in UZ Leuven een opleiding volgen met een looptijd van één jaar en krijgen les van artsen, verpleegkundigen en vakmensen uit het multidisciplinair oncologisch team. Het niveau ligt hoog en een eindwerk en stage-opdrachten zitten erin vervat. In ruil krijgen ze een erkenning, een kwaliteitslabel en worden ze op een discrete manier gepromoot in de zorgmarkt."

Totale zijn van de patiënt

De samenwerking werd op woensdag 7 september officieel voorgesteld in aanwezigheid van vice-eersteminister Kris Peeters die ten volle achter het project staat, zoals hij tijdens de presentatie toelichtte: "Een professionele ondersteuning anticipeert op wat nodig is, niet enkel op het vlak van preventie en behandeling van trauma's, maar ook op het bredere kader van de zorg voor de persoon. Zorg is zoveel meer dan een aaneenschakeling van een reeks goed uitgevoerde handelingen. Een integrale visie op zorg heeft aandacht voor het totale zijn van de patiënt. Er is al enkele jaren een tendens om bij de behandeling van de kankerpatiënten ook aandacht te besteden aan de neveneffecten van de behandeling, zoals haaruitval, uitvallende nagels en huidaandoeningen, doorgaans in de vorm van infosessies en verwensessies binnen het ziekenhuis. Maar die zorg valt vaak weg wanneer de patiënt uit het ziekenhuis wordt ontslagen. De navorming van het IFPC zorgt ervoor dat er ook buiten de ziekenhuismuren schoonheidsspecialisten beschikbaar zijn die deze dienstverlening op autonome en veilige wijze kunnen voortzetten."

Meer informatie