Ook voor hemofiliepatiënten is sporten zeer belangrijk. Hierdoor worden de spieren ontwikkeld en worden de gewrichten versterkt. Belangrijk is wel om het verschil te leren kennen tussen risicovolle en veilige sporten.

Veilige sporten Na overleg met uw arts Af te raden sporten
  • Zwemmen
  • Fietsen (met helm)
  • Wandelen
  • Tafeltennis
  • Golf
  • Frisbee
  • Atletiek
  • Langlaufen
  • Volleybal
  • Balsporten (niet in competitie)
  • Badminton
  • Zeilen
  • Gymnastiek
  • Wielrennen
  • Joggen
  • Tennis
  • Schaatsen
  • Bowling
  • Roeien
  • Skateboarden/Skeeleren
  • (Water)skiën
  • Worstelen
  • Gevechtsporten
  • Boksen
  • Voetbal in competitie
  • Hockey
  • Bergbeklimmen
  • Rugby
  • Motorrijden
  • Parachutespringen
  • Bungeejumpen
  • Paardrijden

Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Doe voor en na het sporten opwarmings- en stretchoefeningen gedurende 5 à 10 minuten.

Vraag in ieder geval raad aan uw arts, hij is op de hoogte van welke bloedingen u al hebt gehad en in welke gewrichten. Zo kan hij informatie geven over de gepaste voorzorgsmaatregelen.