Hoe een val vermijden?

Een val is sneller gebeurd dan je denkt. In 30 procent van de gevallen leidt het tot lichamelijke letsels.

Vaak zijn dat snij- of schaafwonden of kneuzingen. Of erger, breuken of inwendige bloedingen. Dat kan het genezingsproces vertragen waardoor je langer in het ziekenhuis moet blijven. Angst om te vallen zorgt ervoor dat je minder beweegt. Hierdoor neemt het risico op vallen toe.

Je kunt een val vermijden door volgende tips te volgen.

Het begint al van ’s morgens vroeg. 

Zorg ervoor dat alle dingen die je ’s morgens meteen nodig hebt op een vaste plek en op reikafstand liggen. Zo vermijd je onnodige verplaatsingen.

Zorg voor voldoende licht zodat je je goed kunt verplaatsen. En ... neem rustig de tijd om op te staan ... Haast en spoed zijn zelden goed.

Duizeligheid komt vaak voor als je te snel uit bed of uit de zetel komt.

Kies gesloten schoenen die goed aansluiten en niet wegglijden. Hou je niet vast aan materiaal op wieltjes.

Wie steun nodig heeft, gebruikt best een aangepast loophulpmiddel, bijvoorbeeld een looprek, krukken of een rollator.

Blijf uit de buurt van natte vloeren. Zélfs met gepaste schoenen heb je op een natte ondergrond veel meer kans om uit te schuiven ...

Vallen komt vaak voor tijdens een bezoek aan het toilet. Aarzel niet om hulp te vragen indien nodig.  

Probeer ook in het ziekenhuis zo veel mogelijk te bewegen.

Sommige medicatie kan bijwerkingen zoals duizeligheid veroorzaken en verhoogt het risico op vallen. Breng zorgverleners op de hoogte als je bijwerkingen ervaart.

Laat geen spullen rondslingeren in de kamer. Wie ’s nachts uit bed moet om even naar het toilet te gaan, kan beter geen hindernissen op zijn weg tegen komen.

Als je toch valt, neem dan de tijd om rustig recht te staan. Leg je eerst op je zij, ga op handen en knieën zitten, duw je recht met je handen en sta rustig recht.

Wie rekening houdt met deze tips, maakt weinig kans om nog te vallen!

  1. Leg voorwerpen die je vaak nodig hebt binnen handbereik.
  2. Sta traag recht uit bed of zetel om duizeligheid te voorkomen.
  3. Draag altijd gesloten schoenen.
  4. Gebruik, indien nodig, altijd een hulpmiddel zoals een looprekje of rollator bij het wandelen.
  5. Vraag hulp indien nodig.