Veelgestelde vragen - fertiliteitscentrum

Wanneer komt u in aanmerking voor een fertiliteitsbehandeling? Welke behandelingen zijn mogelijk? Wat zijn aandachtspunten tijdens de behandeling? Waar vind ik mijn contracten en andere documenten terug? Lees antwoorden op deze en enkele andere veelgestelde vragen.

Afspraak maken

Hoe maak ik een afspraak?

Neem hiervoor contact met ons op.

Hoe lang moet ik wachten voor een eerste afspraak?

  • Eerste afspraak voor kinderwens: wachttijd van 6 tot 8 weken.
  • Eerste afspraak voor endometriose: wachttijd tot 9 maanden.

Hoe verloopt een eerste afspraak?

In het fertiliteitscentrum kunt u op elk moment terecht, zowel op eigen initiatief, als na verwijzing van de huisarts, gynaecoloog, androloog of van een samenwerkend fertiliteitscentrum. Lees meer over onze manier van werken.

Kom ik aanmerking voor een fertiliteitsbehandeling?

Wat is de minimum en maximum leeftijd?

  • U moet minimum 18 jaar zijn om te kunnen starten met een fertiliteitsbehandeling.
  • De maximum leeftijd is afhankelijk van de fertiliteitsbehandeling.

Kunt u als alleenstaande vrouw terecht?

Ja, behandeling als alleenstaande vrouw is mogelijk bij ons. Maak hiervoor een afspraak

Ik heb geen Belgisch ziekenfonds en verzekering. Wat nu?

Als u niet in aanmerking komt voor terugbetaling via een Belgisch ziekenfonds, moet u een apart document ondertekenen en meenemen naar uw eerste afspraak.

Is draagmoederschap toegelaten?

U kunt bij ons niet terecht voor draagmoederschap.

Kunt u als lesbisch koppel terecht?

Ja, ook lesbische koppels kunnen terecht in het fertiliteitscentrum. Via onze anonieme donorspermabank kunt u uw kinderwens vervullen. Maak hiervoor een afspraak.

Welke fertiliteitsbehandelingen zijn mogelijk?

Is pre-genetische diagnostiek (PGT) mogelijk?

Ja, een behandeling met PGT is mogelijk bij ons. Maak hiervoor een afspraak.

Is testiculaire sperma extractie (TESE) mogelijk?

Ja, een behandeling met TESE is mogelijk bij ons. Maak hiervoor een afspraak.

Is het mogelijk om zwanger te worden van donoreicellen en donorzaadcellen?

  • Het fertiliteitscentrum werkt met eicellen en zaadcellen van door ons gescreende donoren.
  • Het is niet mogelijk om donoreicellen of donorzaadcellen uit een ander ziekenhuis of andere bank te gebruiken.

Starten met een fertiliteitsbehandeling

Kan ik tijdens het weekend starten met mijn IVF-behandeling?

Tijdens het weekend zijn we alleen bereikbaar voor dringende medische vragen.

Voor een IVF-behandeling met kort schema kunt u tijdens het weekend terecht voor een basisecho en bloedname:

  • Zaterdag: tussen 8 en 9 uur.
  • Zondag: tussen 8.30 en 9.30 uur.

Voor een IVF-behandeling met het pilschema kunt u ons na het weekend bereiken.

Moet ik mijn arts verwittigen als ik de behandeling niet start?

U brengt ons best op de hoogte wanneer u de geplande behandeling stopzet. Zo kunnen wij andere patiënten sneller verder helpen.

Moeten alle echo’s en bloedafnames in het fertiliteitscentrum plaatsvinden?

Nee, dit hoeft niet. U kunt dit best overleggen met uw behandelend arts vóór de start van uw behandeling. 

Wat moet ik doen om na een zwangerschap een nieuwe behandeling te starten?

U moet hiervoor opnieuw op raadpleging komen bij uw behandelende arts. Maak hiervoor een afspraak. 

Wat zijn de openingsuren van de apotheek om mijn medicatie af te halen?

  • Bekijk de openingsuren van de ziekenhuisapotheek
  • Opgelet: u kunt de medicatie enkel afhalen als wij de datum van goedkeuring door uw mutualiteit in ons bezit hebben.

Tijdens de fertiliteitsbehandeling

Ik heb tijdens het nemen van de contraceptiepil al bloedverlies. Is dit een probleem?

U hoeft zich hierover niet ongerust te maken. Volg uw vooropgestelde schema verder op en kom langs voor een bloedafname en echografie vóór de start van uw injecties.

Gisteren vond de eicelaspiratie plaats. Is het normaal dat ik nog pijn heb?

Het is heel normaal dat u nog pijn heeft. U mag hiervoor tot 4 maal per dag Brufen (Ibuprofen) 600 mg nemen. Een warme kersenpittenzak kan ook deugd doen.

Als de pijn niet overgaat, neem u contact op met het fertiliteitscentrum.

Wat mogen we wel en niet doen na de embryotransfer?

  • Over het algemeen raden wij u aan om uw gewone leven rustig verder te zetten.
  • Vermijd de eerste dagen sport, zware inspanningen, stoombaden en sauna’s.
  • U mag zelf beslissen of en wanneer u betrekkingen hebt.

Hoelang moet ik de utrogestan innemen?

  • De utrogestantabletten moet u nemen tot u 8 weken zwanger bent of wanneer de zwangerschapstest negatief blijkt te zijn.
  • Het is normaal dat u, tijdens het gebruik van deze medicatie, last hebt van witte terugvloei.

Ik heb bloedverlies en moet morgen pas de zwangerschapstest laten doen. Is deze bloedafname nog nodig?

Ja, u moet de geplande bloedafname laten doorgaan om zeker te zijn dat het zwangerschapshormoon negatief is.

Mijn zwangerschapstest is negatief. Wanneer mag ik mijn menstruatie verwachten?

U mag uw menstruatie enkele dagen later verwachten. Als dit niet zo is, neemt u contact met ons op.

Administratieve vragen

Waar kan ik mijn contracten terugvinden?

  • U vindt uw contracten op het online platform mynexuzhealth onder ‘documenten’ bij het toegewezen behandelschema.
  • Als u deze niet kan terugvinden, neem dan contact met ons op.
  • Bezorg ons deze contracten (via post of mail) vooraleer u uw behandeling opstart.

Ik ben een afwezigheidsattest vergeten te vragen. Kan dit nog?

Ja, dit is mogelijk. Neem hiervoor contact met ons op.

Mijn verzekeraar vraagt een attest en/of extra gegevens. Kan dit nog?

Ja. Bezorg ons de schriftelijke aanvraag van uw verzekeraar via e-mail. Wij bezorgen u nadien de nodige gegevens.

Ik ga op reis met het vliegtuig en moet medicatie meenemen. Kan ik hiervoor een attest krijgen?

Ja, dit is mogelijk. Neem hiervoor contact met ons op.

Wat is de kostprijs van een behandeling?

We kunnen u pas een kostenraming bezorgen na een eerste afspraak. De kostprijs hangt namelijk sterk af van de voorgestelde onderzoeken en behandeling.

  • Maak hiervoor een afspraak.

Bekijk de kostenramingen voor de verschillende fertiliteitsbehandelingen.

Mijn persoonlijke gegevens zijn gewijzigd. Hoe kan ik dit doorgeven?

U kan dit zelf aanpassen via het online platform mynexuzhealth onder ‘administratie’.

Hoe kan ik mijn dossier opvragen?

  • U kunt uw dossier zelf opvragen via een formulier van de ombudsdienst.
  • Het is ook mogelijk om uw dossier te laten opsturen naar uw arts. 
Laatste aanpassing: 31 oktober 2023