Slaapstructuur

Slaapstadia

Tijdens de nacht doorloopt u verschillende slaapstadia:

  • Slaapstadium 1: kort na het doven van het licht komt u terecht in de inslaapfase
  • Slaapstadium 2: na de inslaapfase volgt de lichte slaap
  • Slaapfase 3 en 4: dit zijn de diepe slaapfasen. Nu kan het lichaam zich volledig ontspannen en worden de batterijen weer opgeladen.
  • REM-slaap: na de diepe slaap volgt de droomslaap, ook wel de REM-slaap genoemd. REM betekent Rapid Eye Movement. De ogen zijn in deze slaapfase voortdurend in beweging. In dit slaapstadium verwerkt en sorteert u de belevenissen van de dag geestelijk. Een deel van deze belevenissen belandt van het korte termijn geheugen in het lange termijn geheugen en wordt hier opgeslagen. Omdat kleine kinderen heel veel moeten leren, neemt de droomslaap bij hen meer dan de helft van de totale slaaptijd in beslag.
  • Slaapcyclus: de vier opeenvolgende slaapstadia en de REM-slaap noemen we een slaapcyclus. In één nacht worden minstens vier van dergelijke cycli doorlopen. Alleen bij een normale opbouw hiervan kunnen lichaam en geest zich tijdens de slaap herstellen.

Gezonde slaapstructuur

De gezonde slaapstructuur

Invloeden

Heel wat factoren kunnen uw slaap beïnvloeden:

  • Wanneer u in ploegendienst werkt, wordt uw dagelijks waak- en slaapritme volledig in de war gebracht. Ook als u dit ritme gewoon bent, duurt het minstens twee nachten voor de oorspronkelijke slaapstructuur opnieuw hersteld is.
  • Zwaar tafelen of alcoholgebruik voor u gaat slapen, kan de herstellende werking van de slaap duidelijk beïnvloeden.
  • Veel mensen worden 's nachts door lawaai gestoord en kunnen niet in- of doorslapen.
  • Een spannende film voor het inslapen roept vaak intense dromen op die de slaap onrustig maken.
  • Nog meer factoren bepalen of u goed of slecht slaapt en 's morgens al dan niet uitgerust bent: licht, het jaargetijde, temperatuur, lattenbodem en matraskwaliteit, vreemde omgeving, stress, angst, depressie, pijn, verschillende lichaamsaandoeningen, leeftijd, medicamenteuze bijwerkingen, zelfs slaapmiddelen, maar ook snurken en slaapapneu tijdens de slaap.